جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

لوله پلیکا

۲ بازديد

لوله پلیکا

 

لوله پی وی سی – لولهUPVC چیست؟

 

لوله PVC (لوله UPVC) جزو اولین و معروفترین لوله‌های پلیمری است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و از PVC انواع مختلفی لوله با کاربردهای مختلف تولید و به بازار عرضه شد. لوله‌های پی وی سی به سختی صدمه می‌بینند و داراری طول عمر زیادی هستند و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط محیطی دارند به سرعت در بین همگان به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد و توانست در بسیاری از پروژه‌ها جهت انتقال فاضلاب , آبرسانی و انتقال سیالات بکار برده شود. لوله پلیکا (پولیکا) با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می‌نمایند. جدیدترین مدل از خانواده لوله‌های پلیکا (U-PVC) لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت یو پی وی سی است که نشت نمی‌کند و به آسانی نصب می‌شود.
در واقع همان لوله پلیکا ( پولیکا ) است که اولین تولید کننده این نوع لوله,  پلیکا (Polica) نام داشت و به به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله‌های UPVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این نوع از لوله ماند.
لوله‌های PVC و UPVC در حال حاضر از پر مصرف‌ترین نوع لوله در ساختمانها و پروژه‌های ساختمانی است , بیشترین کاربرد لوله‌های upvc در انتقال فاضلاب است . با پیشرفت صنعت پلیمر و فرآیندهای تولید امروزه انواع مختلفی از لوله‌های u-pvc تولید می‌شود که نصب و سرعت اجرای این تولیدات بسیار بالا و سهل و انواع مختلفی که به لوله‌های سایلنت ( لوله بدون صدا ) است نیز تولید و به بازار عرضه شده است.

موارد مصرف لوله پلیکااتصالات PVC (پلیکا) چیست | مقاله جامع در رابطه با اتصالات پی وی سی

بیشترین کاربرد لوله پلیکا مربوط به ساختمان‌‎ها است که در موارد زیر به کار می‌‎رود:

۱- انتقال فاضلاب‌‎های ساختمانی

منظور از فاضلاب‎های ساختمانی، آب‎‌‌های مصرفی در قسمت حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و .. است. انتقال فاضلاب‎‌های ساختمانی از پرکاربردترین مصارف استفاده از لوله‌های پلیکا است، زیرا از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

۲- کابل‎‌‌های برق و مخابرات

سیم‌‎های برق و کابل‎های مخابراتی همواره در معرض خطر قرار دارند؛ ازین رو باید از داخل لوله عبور کنند. لوله‌های کم قیمت بهترین گزینه برای این کار هستند، بنابراین از لوله پلیکا برای عبور دادن سیم برق و کابل‎های مخابراتی داخل ساختمان استفاده می‌شود.

قابل ذکر است لوله‌‎هایی که برای کابل کشی استفاده می‎شود هیچ فشاری را تحمل نمی‎کند و نیاز به ضخامت بالا ندارد اما لوله پلیکا‎هایی که برای انتقال سیالات و فاضلاب استفاده می‌شوند ضخامت بیشتری دارند.

۳- ناودانی و ونت

برای خارج کردن هوای اضافی داخل ساختمان که به اصطلاح به لوله‌‎های ونت معروف هستند از لوله‌‎های پلیکا با ضخامت پایین استفاده می‌‎شود.

مواد اصلی تشکیل دهنده لوله پلیکا

پی وی سی پلیمری متشکل از ۴۳ درصد هیدرو کربن و ۵۷ درصد کلر است و از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید حاصل می شود، این مونومر از کلر دار شدن مستقیم اتیلن، با استفاده از کاتالیزور و سپس پیرولیز اتیلن دی کلرید حاصل در واحد شکست گرمایی خوراک بر پایه نفت یا هیدروکربن های گاز طبیعی نظیر اتان، پروپان یا بوتان بدست می آید.

مواد اصلی تشکیل دهنده ی آن نمک خام و طعام است .که از نفت سیاه، نمک، کلر و ماده اتیلن به دست می آید. لوله پی وی سی به دلیل نام سازنده خود که شرکت پلیکا نام داشته به اسم لوله پلیکا معروف شده است.

این لوله ها پرمصرف ترین مواد پلیمری پس از انواع لوله کاروگیت هستند. که به دلیل کارایی و مصرف بسیار بالایی که در صنعت و سیستم های لوله کشی دارند برای سیستم های فاضلابی بسیار مناسب میباشند .

همچنین از پی وی سی در ساخت انواع لوله برق، کانال و لوازم نصب کردنی، صفحات گرامافون، کارت ها، پنجره ها، درب منزل، کف سازی و سقف سازی و در شکل نرم برای عایق و پوسته های کابل الکتریکی، توپ های بازی، لباس های کار و …… استفاده می شود.

لوله های پی وی سی از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و در مقایسه با جنس های دیگر بسیار مناسب و کاربردی هستند. این لوله ها دارای ضخامت و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. و به دلیل مزایای بسیار زیادی که در مقایسه با لوله های فلزی و سیمانی دارد به سرعت جای خود را در صنعت، کشاورزی و ساختمان سازی باز کرده و به یکی از پر کاربردترین اجناس تبدیل شده است.

این لوله ها از قطر های ۱۶-۴۰۰ میلیمتر و در شاخه ها ۶ متری تولید و عرضه میشوند . و قادرند فشار های از ۴-۱۶ بار را تحمل کنند.

استفاده از لوله پلیکا

شبکه لوله PVC زیرزمینی نیز برای سیستم های فاضلاب استفاده می شود. از آنها برای تخلیه آب باران از پشت بام و سایر سازه ها استفاده می شود. آنها همچنین برای ساختن سیستم های آب پاش برای محوطه سازی و همچنین سیستم های آب پاش آتش در ساختمان ها استفاده می شوند.آب گرم در سیستم های HVAC (گرمایش ، تهویه و سرمایش) از طریق لوله های ساخته شده از CPVC ، نوع PVC منتقل می شود. آب سرد در سیستم های تهویه مطبوع از طریق لوله های PVC هدایت می شود.لوله های آبرسانی PVC برای آبیاری کشاورزی نیز استفاده می شود. به طور کلی در مقایسه با سیستم های کانال باز 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند. همچنین می تواند از وقوع شور شدن خاک ، باتلاق و سیلابی سرد جلوگیری کند. بیشتر شبکه لوله های PVC در زیر زمین مدفون است ، بنابراین میزان استفاده از زمین زیاد است.سیستم انتقال آب لوله کشی PVC انعطاف پذیر ، راحت ، تنظیم و اتوماسیون آسان است و برای زمین ها و خاک های مختلف مناسب است. علاوه بر این ، سرعت تحویل آب سریع است ، راندمان آبیاری بالا است ، تعمیر و نگهداری آسان است.اتصالات لوله PVC مانند خم ، شاخه ، سوپاپ ، براکت و گیره را می توان در طیف گسترده ای از خطوط لوله و ساخت و ساز استفاده کرد. از آنها می توان برای به روز رسانی سیستم های خط لوله قدیمی استفاده کرد که ممکن است با افزایش سن فرسوده شوند. ضعف شبکه های خط لوله عمدتا در یکپارچگی اتصالات آنها است. می توان از لوله های PVC برای تقویت نقاط اتصال استفاده کرد تا نیازی به اصلاح مجدد کل شبکه نباشد.
لوله پلیکا چیست؟ قیمت لوله پلیکا تهران / تفاوت لوله پلیکا و لوله U-PVC و  PVC-U - آقای لوله

مصارف لوله پلیکا

مهم‌ترین مصارف لوله پلیکا عبارت است:

مصارف لوله پلیکا برای بخش آبرسانی

مصارف لوله پلیکا برای بخش‌های زلزله خیز

کاربرد لوله پلیکا در فاضلاب چسبی

 لوله پلیکا برای آبرسانی

 لوله پلیکا با ساختار مخابراتی

منتقل کردن فاضلاب خانگی

مزایا و معایب خرید لوله پلیکا چیست ؟

ضریب انبساط طولی پایین موجب می شود تا شما اندازه متغیر در طول لوله نداشته باشید.

مخرب نبودن انبساط‌ های طولی، ضریب جریان بالا، کاربرد وسیع متناسب با هر محیط و جغرافیا، اعم از مناطق خشک و مرطوب و معتدل. شما می توانید در بیشتر شرایط آب و هوایی با اطمینان خاطر خرید لوله پلیکای خود را انجام دهید.

مقاومت بالا در برابر، حرارت، گرما، اسید، باز و ترکیبات و ناخالصی‌های مخرب.

این ویژگی ها موجب می شود تا عمربالای این لوله ها تضمین شود.

محافظت از بو و مزه آب، به خاطر خاصیت،ضد زنگ زدگی و رسوب ناپذیری. بنابراین آب شربی که از این لوله ها رد می شود نه رنگ به خود می گیرد و نه مزه.

امکان نصب آسان با کمترین و ساده‌ترین تجهیزات. این ویژگی باعث می شود که قیمت آن بسیار کم شود و خرید لوله پلیکا مقرون به صرفه باشد.
از اصلی ترین معایب آنها عدم تحمل فشار های بالا می باشد. این لوله ها برای مکان هایی که فشار آنها بسیار بالا است مناسب نیستند.  به همین دلیل از این لوله ها در مواقعی استفاده می شود،  که فشار در حد یک فشار سیال ساختمانی باشد. نکته بعدی این است که در انواعی از این لوله مواد نرم کننده در ساخت آن به کار نرفته است. به دلیل کم شدن انعطاف پذیری این نوع از لوله های پلیکا در مقابل شکنندگی دوام ندارند.